In de tijd dat het alleen de mannen waren die op café trokken moesten die, indien ze op meer uit waren dan een pintje, steevast op zoek naar een estaminé waar een “schoon vrouwmens” de glazen vulde of beter nog waar meerdere dochters al eens hun kant van de toog bezochten.
Café De Welkom, later De 14 Billetjes in Zandhoven was er zo eentje.
Alleen kwam de laatste naam er pas, toen de meeste van de 7 dochters al het hoekje om waren.
Wie er dus niet van in het begin bij was, kwam dus van een kale reis thuis of -om het een beetje in de buurt van de hoofding te houden- op droog zaad te zitten.
Omdat er toen ook al wat-het is van alle tijden-lefgozers waren die het aandurfden om de cafébazin of één van de dochters ten dans te vragen, moest er ook voor muziek worden gezorgd.
En eenmaal het aantal danslustigen toenam moesten er al vlug wat muren sneuvelen en nieuwe worden opgetrokken.
Het baancafé werd al snel een baandancing, die in de jaren ‘50 en ’60 zijn gloriedagen zou kennen.
Herman Van Doninck (foto) , ex-journalist bij de Gazet van Antwerpen, heeft er een schitterend boek over geschreven, met heel wat foto’s en interviews met mensen die ooit zo’n baandancing of iets in die aard hebben gehad ( Luc Caals, Marc Dex, Eddy Wally ...) , er hebben opgetreden ( Bobby Setter, Eddy Smets, The Jackets ) of er mekaar hebben leren
kennen ( Jeanne en Jozef ).
En er is meer, want platenfirma CNR achtte het thema zo interessant dat ze aan het boek, dat uitgegeven is bij uitgeverij Kramat, ook een dubbel CD koppelen met allemaal liedjes die toen in die typische baandancing werden gedraaid.
Toen nog op een groot fenomenaal orgel, getekend firma Decap uit Antwerpen, nu Herentals.
Je moet als senior al in verre staat van ontbinding verkeren om u de naam niet meer te herinneren.
Tony Decap is een aimabel man.
En daarnaast ook nog eens goede muzikant, veelbelovend kunstenaar, knap geschoold stielman, fijn technicus en gedreven zakenman.
En dat laatste zonder dollartekens in de ogen.
Wat een zeldzaamheid is tegenwoordig.
Dat komt door de muzikant en kunstenaar in hem.
Je zou het, nu de gloriejaren van de baandancings en het reuzachtige Decap-orgel voorbij zijn, niet zo direct verwachten maar in het atelier van Tony aan het Langepad 51 in Herentals zit men niet stil.
De vraag naar de monumentale orgels van vroeger is uiteraard iets minder, maar we maken beslist nog heel wat kleinere modellen en ook accordeons op zuil bijvoorbeeld die we dan ook nog eens aansturen door de nieuwste technieken.
Als Tony ons rondleidt doorheen zijn fabriek komen we voor een quasi afgewerkt orgel te staan.
“ We gaan dat even opstarten “, sprak Tony ( intussen al de vierde generatie Decap ) de talrijk verzamelde pers toe.
We herinneren ons nog die fantastische klank van het Decap-orgel, dat midden jaren 60 de dancing “ Americain “ aan de baan Antwerpen-Gent in Lokeren van muziek en dans voorzag.
En zie, ruim vijftig jaar later, is die klank er terug.
Waar het in de “Americain“ nog ponskaarten (boeken) waren die zorgden dat er geluid uit dat immense ding kwam, was het nu de smartphone van Tony die het instrument tot leven wekte.
In onderstaand interview geeft Tony Decap nog wat meer details prijs.
En er is nog meer.
Naast het boek en de dubbel CD, komt er ook nog een theaterproductie rond “In de 14 Billetjes” waarmee men door Vlaanderen gaat toeren.
14 Billetjes gaat u niet te zien krijgen op het podium.
Hooguit 6, waarvan 4 staand en 2 zittend.
Maar dat moet zeker volstaan.
Zeker als die behoren aan artistieke duizendpoten als Amaryllis Temmerman en David Davidse, de laatste ruim 60 kilogram lichter dan vroeger.
Straf.
Dan mag je al eens een grote mond opzetten zelfs tegen Amaryllis zoals hier op bovenstaande foto.
Al denken we eerder dat het is om met de stem boven de stevige klanken van het begeleidende Decap-orgel van Tony te raken.
Tony die “en plus” ook nog eens de piano bespeelt.
Het lijkt door de weerspiegeling wel een “quatre mains”, maar is het niet.
Het was zo al mooi genoeg.
Wie zelf eens wil horen hoe zo’n Decap-orgel klinkt haalt morgen maar al de dubbel CD “In de 14 billetjes” in huis.
Wie dieper wil graven in de geschiedenis van de baandancings koopt maar het gelijknamige boek.
En wie de liedjes van de Cd live wil horen gaat maar eens kijken naar één of meerdere van de theatershows die Amaryllis Temmerman, David Davidse en Tony Decap in Vlaanderen opvoeren.
De show gaat op vrijdag 20 november om 20u15 in première in GC 't Heilaar in Beerse ( bij Turnhout )
Wie zeker gaan kijken zijn Jozef Van den Boomen (73) en Jeanne Biliën (de naam komt verdraaid dicht in de buurt, 71).
De Nederlander uit Bladel en de Vlaamse uit Overpelt leerden mekaar zo’n zes jaar geleden kennen op de tonen van een Decap-orgel dat nu nog regelmatig wordt gesmeerd en in gang gezet, en dat staat opgesteld “Het Heidelicht” in Mol-Postel, één van de weinige nog overbleven baandancings die naam waardig.
“ Those were the days, my friend, we thought they’d never end......”
(willy van bouchaute)
(foto’s : marc de clercq)
interview met Tony Decap ( Decap Orgels )
interview met Amaryllis Temmerman & David Davidse
Amaryllis Temmerman & David Davindse " Dat afgezaagde zinnetje "
interview Jeanne Bilien & Jozef vd Boomen